Mára a szaporodó
élelmiszerbotrányok, a környezetszennyezés és az egészségtelen élelmiszerek
fogyasztásával összefüggő kockázatok miatt egyre fontosabbá válik, hogy honnan
származik a termék, ami a tányérunkon landol.
Ott állunk a nagyáruház zöldség-gyümölcs részlegén, hatalmas táblákon üvölt felénk a "friss" felirat. Előttünk elterül 3 féle krumpli (francia, holland és jó esetben magyar), 3 féle paradicsom (spanyol, marokkói és talán magyar), és ugye a rendre Kínából érkező fokhagyma (pedig de jó is lenne a makóit beszerezni).
Mi szerint döntünk? Tényleg csak az ár számít abban a pillanatban? Vagy képesek vagyunk a pénztárcánkon túl, hosszabb távon gondolkodni?
10+1 indok következik, hogy legközelebb
biztosan a helyes döntést hozd meg!
1. A helyi termék
vásárlása előnyösen hat a lokális gazdaságra.
Kutatások igazolják, hogy a helyben elköltött 100 Ft a helyi
gazdaság szereplői számára 200 Ft bevételt jelent. Amikor az értékesítő
vállalkozás nem helyi tulajdonú, a profit garantáltan elhagyja a helyi
közösséget.
2. Frissebb áru - méghozzá
nem is akármennyivel.
Míg a nagyáruházak polcain található zöldségeket, gyümölcsöket éretlenül
szedték le, hetekig, hónapokig szállították, majd valahol hűtve tárolták, addig
a helyi zöldségek a piacon nagy valószínűséggel az eladást megelőző 24 órában
kerültek betakarításra. Ez nem csak a frissességére van hatással, hanem a
beltartalmára is, hiszen az idő múlásával ezen élelmiszerek táplálkozási értéke
csökken.
3. Jobb a helyi íze.
Kóstolj meg egy kerti paradicsomot, frissen a növényről letépve és egy
importot a boltból. Érezhető a különbség!
4. Tovább érik.
Mivel ezek a termékek helyben kerülnek értékesítésre nem kell elviselniük a
hosszú hajóutat, a szállítás gyötrelmeit és a hosszú hűtőházi tárolást. Ezért
nem kell, hogy éretlenül szüreteljék be őket.
5. Kevésbé szennyezi a
környezetet.
Annak köszönhetően, hogy a helyi termék lényegesen kevesebbet utazik
(általában max. 60 km-t), a fogyasztásuk jelentősen csökkenti a környezet
terhelését. Például egy import paradicsom átlagosan 2400
km-t tesz meg (!) mire nálunk az áruház polcán landol.
6. Harmónia az évszakokkal.
Az évszakoknak megfelelő zöldségek és gyümölcsök fogyasztása hozzásegít
minket ahhoz, hogy akkor fogyasszuk ezeket, amikor a legjobb ízűek, legnagyobb
mennyiségben kaphatóak és a legolcsóbbak. Például nem jellemző, hogy télen
lecsót főzünk, igaz?
7. Minden helyi
termékhez tartozik egy helyi történet is.
A piaci árusok, a helyi zöldség és gyümölcstermesztők, állattartók és
élelmiszer feldolgozók mind-mind rendelkeznek egy saját, családi
(siker)történettel. Különösen igaz ez akkor, ha az előállítás során a
hagyományos családi recepteket, módszereket alkalmazzák. Azzal hogy megvesszük ezeket a termékeket, a történet részeseivé válunk.
8. Minél közelebbi az
áru, annál kevesebb a vegyszermaradvány.
Azzal, hogy kevesebbet kell az élelmiszereket szállítani, nincs szükség
jelentős tartósításra. A helyi termékkel kapcsolatos probléma esetén a termelő
gyorsabban, hatékonyabban felelősségre vonható. A termelőnek pedig
érdeke a minőségi termék, hiszen gyakran a saját becsülete és arca az alapja a
márkának, amit értékesít.
9. Diverzitás növelő
hatás.
Azzal, hogy nem kell a termelőnek jól tárolható, jól szállítható, magas
profittal kecsegtető nagyipari fajtákat termeszteni, megmaradhatnak olyan ősi
hazai fajták, melyek termesztése, tenyésztése egyre inkább a feledésbe merül.
10. A saját
környezetünket támogathatjuk.
Azzal hogy a helyi termékek mellett tesszük le a voksunkat hozzájárulunk
ahhoz, hogy a településünk, a kistérségünk, vagy a régió gazdaságilag
fejlődjön, életképes, élhető és sikeres maradjon. Ha választhatsz, hogy
egy külföldi céget, vagy a helyi közösséget támogatod, amihez tartozol, te ki
mellett teszed le a voksod?
+1. Teremts kapcsolatot
a termelővel és az egészséges áru olcsóbb lesz, mint hinnéd!
Számtalan lehetőség van arra, hogy a
termelőtől közvetlenül szerezd be az árut, még akkor is ha fővárosi vagy (nekik
kifejezetten ajánljuk a Szatyor Bevásárló Közösséget). Így a gazdákkal kialakított
közvetlen kapcsolatnak köszönhetően nem kerül a fogyasztói láncba a haszonra
gyúró multi kereskedők. A direkt értékesítésnek hála, az áru zöme olcsóbb lesz,
mint amennyiért a bioboltok, vagy egyes áruházak kínálják termékeiket.
http://www.pozitivnap.hu/gazdasag/jo-tendencia-egyre-tobbet-megyunk-piacra
Forrás : www.pozitivnap.hu
http://www.pozitivnap.hu/gazdasag/jo-tendencia-egyre-tobbet-megyunk-piacra
Forrás : www.pozitivnap.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése